2467 km edukacji ekologicznej — zakończyło się trzyletnie sprzątanie Polski
Blisko 2500 km, 16,5 tys. worków śmieci i 30 tys. zaangażowanych wolontariuszy — to podsumowanie trzech lat kampanii edukacyjnej #mniejplastiku. Uczestnicy kampanii sprzątali nadmorskie plaże, góry i brzegi polskich rzek.
2022-11-28, 09:11

Kampania #mniejplastiku rozpoczęła się w 2020 roku od Bałtyckiej Odysei. W następnym roku odbyła się Górska Odyseja, a w 2022 Wiślana Odyseja oraz Akcja Czysta Odra. W czasie każdej z tych akcji w wybrane weekendy przez 10 miesięcy Dominik Dobrowolski wraz z wolontariuszkami i wolontariuszami pokonywali od 20 do 150 km. Trasę przemierzali pieszo, na rowerach, w kajakach, a nawet na rolkach. Podczas wyprawy nie tylko sprzątano, ale organizowano również spotkania z mieszkańcami, samorządowcami i mediami.

 

- Łącznie przez te trzy lata pokonaliśmy 2467 km. Posprzątaliśmy plaże od Świnoujścia do Piasków na Mierzei Wiślanej, góry od Bieszczadów po Sudety i Wisłę od źródeł na Baraniej Góra do Mikoszewa. Odbyliśmy 358 spotkań z mieszkańcami, samorządowcami i dziennikarzami. W naszych akcjach i spotkaniach wzięło udział ponad 30 tys. wolontariuszy. Razem zebraliśmy ponad 16,5 tys. worków śmieci (ok. 160 ton) – podsumowuje akcję Dominik Dobrowolski, wrocławski ekolog i podróżnik, który wraz z wolontariuszkami i wolontariuszami przez trzy ostatnie lata wędrował po Polsce i sprzątał.

 

Co więcej, w okresie między poszczególnymi wędrówkami były prowadzone warsztaty ekologiczne oraz webinary i zajęcia online ze szkołami. Wyprawom towarzyszyła również niezwykła, edukacyjna wystawa zdjęć, na której można było zobaczyć artystycznie sfotografowane śmieci, pozbierane na polskich plażach.

 

Przez ostatnie lata w Polsce został zahamowany proces selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów. Brak systemu kaucyjnego doprowadził, że do środowiska trafia każdego roku ponad 5 mln ton odpadów opakowaniowych: butelki plastikowe i szklane (po alkoholach), puszki aluminiowe i jednorazowe opakowania. Jednocześnie plagą staje się sprowadzanie odpadów z całej Europy (w tym również odpadów niebezpiecznych) oraz podpalanie wysypisk i składowisk odpadów.

 

Głównym powodem zaśmiecenia Polski jest brak rozszerzonej odpowiedzialności producentów, którzy wprowadzają na rynek miliony ton opakowań, ale praktycznie nie ponoszą realnych kosztów ich zbierania, selektywnej zbiórki i przetwarzania. Samorządy i Lasy Państwowe wydają każdego roku setki milionów złotych na likwidację dzikich wysypisk śmieci. Odpady w środowisku to także ogromne zagrożenie dla zwierząt, roślin oraz zdrowia i życia ludzi.

 

Zapraszamy na film relacjonujący tę najdłuższą w Polsce akcję edukacji ekologicznej: 

https://www.youtube.com/watch?v=veFhQrpaaJ0&ab_channel=DominikDobrowolski

 

Współorganizatorzy akcji: bank Crédit Agricole oraz spółka leasingowa EFL. W akcjach pomagali pracownicy lokalnych nadleśnictw, wód polskich, szkoły oraz organizacje społeczne.

 

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Przybylski
Rzecznik prasowy
Credit Agricole Bank Polska S.A.
71 377 83 55
+48 519 019 041
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.