Oszczędnościowy portret Polek
Są zaradne, interesują się oszczędzaniem, pieniądze odkładają regularnie, inwestują w siebie i starają się kupować taniej – to o Polkach mówią wyniki badań banku Credit Agricole.
2024-03-07, 15:17

60 proc. Polek dobrze ocenia swoją sytuację finansową. Najlepiej widzą ją kobiety między 16 a 25 rokiem życia,  a najgorzej – kobiety z pokolenia Silver. Bez względu na wiek, Polki podobnie martwią się o przyszłość finansową. Obawy czuje dwie trzecie kobiet.

 

- Kobiety cechuje wysoka emocjonalność. To kwestia wychowania, przygotowywania do roli matki, partnerki, strażniczki relacji opartych na bliskości. Dlatego kobiety martwią się częściej niż mężczyźni. Myślę, że powoli będzie się to zmieniać, ponieważ inaczej wychowujemy już dzieci. – mówi Dariusz Wyspiański, coach, trener biznesu, promotor pozytywnej psychoterapii. – Tymczasem to kobiety będą wskazywać więcej ryzyk i dzięki temu mogą uchronić domowe finanse przed błędnymi decyzjami.

 

55 proc. Polek deklaruje, że ma oszczędności, w tym 66 proc. tych najmłodszych. Blisko trzy czwartek kobiet w Polsce regularnie oszczędza. Najrzadziej robią to kobiety w wieku 56-75 lat. Panie odkładają pieniądze na wakacje (25 proc.), remont i wyposażenie domu (26 proc.). W większym stopniu niż mężczyźni oszczędności przeznaczają na kursy i dodatkowe szkolenia, robi to 9 proc. z nich, a mężczyzn 3 proc., czyli trzy razy mniej.

 

Polki nie tylko odkładają pieniądze, ale chcą je także pomnażać. Nowych sposobów aktywnie szuka 55 proc. z nich. Odsetek ten jest nieco wyższy wśród młodszych generacji (osób w wieku 16-25 lat) i wynosi 59 proc. Młodsze Polki są także bardziej zainteresowane inwestowaniem. Informacji na ten temat szuka 55 proc. z nich (to o 22 p.p. więcej niż średnia dla wszystkich pań w Polsce).

 

Co ważne, Polki bardzo zaradnie zarządzają finansami na każdym polu. Więcej niż połowa badanych sprzedaje ubrania, sprzęty czy meble, których nie używa, zamiast wyrzucać. Ten trend jest jeszcze mocniej widoczny wśród młodszych pokoleń. 76 proc. kobiet stara się naprawiać zepsuty sprzęt (elektronikę, RTV AGD, meble) zamiast kupować nowy. Sposobem na sprytne zarządzanie budżetem mogą być także tańsze zakupy.  86 proc. kobiet aktywnie szuka rabatów i promocji, nawet jeżeli wymaga to od nich czasu i wysiłku. Polki, żeby zasilić budżet, gotowe są także na dodatkową pracę. Chęć podjęcia jej deklaruje 45 proc. z nich.

 

- Z naszych badań wynika, że kobiety doskonale radzą sobie w sferze tzw. codziennego oszczędzania. Często to właśnie one zarządzają budżetem domowym, w ich interesie jest optymalizacja wydatków. Stąd częste szukanie sposobów na to by wydać mniej, np. dzięki rabatom i promocjom. Od lat w społecznej świadomości pokutowało przekonanie, że pomnażanie oszczędności, a w szczególności inwestowanie, jest domeną mężczyzn. Widzieliśmy odbicie tego w badaniach. Inwestycjami częściej interesowali się i zajmowali mężczyźni. Wraz z wchodzeniem nowych pokoleń w dorosłość zaczęło się to zmieniać. Młode kobiety są praktyczne i myślą o swojej finansowej przyszłości. Dlatego coraz częściej interesują się pomnażaniem pieniędzy, inwestowaniem. Mam nadzieję, że przełoży się to jeszcze mocniej na praktyczne działania – mówi Katarzyna Kierzkowska, menadżer ds. Badań i Analiz Rynku w banku Credit Agricole.

 

*Badanie CAWI zrealizowane w sierpniu i wrześniu 2023 roku, na panelu badawczym Ariadna, N=1619, próba ogólnopolska, reprezentatywna, wiek 16+.

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Przybylski
Rzecznik prasowy
Credit Agricole Bank Polska S.A.
71 377 83 55
+48 519 019 041
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.