Polacy w nowej ekonomii spokoju: oszczędzają nie z lęku, lecz dla wolności, równowagi i poczucia sukcesu
Oszczędzanie przestaje być w Polsce synonimem wyrzeczenia. Staje się natomiast symbolem dojrzałości, sprawczości i osobistego sukcesu. Polacy coraz częściej odkładają nie dlatego, że się boją, ale dlatego, że chcą mieć wybór, spokój i kontrolę nad własnym życiem. To potwierdzają najnowsze badania Credit Agricole.
2025-10-30, 14:18

Jak pokazują najnowsze badania Credit Agricole, oszczędzanie to dziś nie tylko ekonomiczna konieczność, ale element stylu życia – świadomego, racjonalnego i zorientowanego na jakość, a nie tylko ilość. Jeszcze kilka lat temu oszczędzanie było reakcją na kryzys i niepewność. Dziś coraz częściej staje się świadomym wyborem i wyrazem finansowej dojrzałości. 64 proc. Polaków ma oszczędności, a 61 proc. odkłada regularnie. Co istotne, prawie 60 proc. aktywnie szuka informacji, jak robić to efektywniej.

 

Jeszcze kilka lat temu odkładanie pieniędzy było reakcją na strach i niepewność tego, co nas czeka. Dziś to raczej przejaw zaradności i sukcesu – mówi Katarzyna Kierzkowska, badaczka w banku Credit Agricole. – Dla wielu osób posiadanie oszczędności to potwierdzenie, że potrafią nad sobą panować, planować i podejmować świadome decyzje. To nowa forma poczucia sprawczości.

 

Od kryzysu do równowagi

Wysoka inflacja i pandemia nauczyły Polaków większej dyscypliny finansowej. W 2022 roku inflacja sięgała 16 proc., a realne dochody spadły po raz pierwszy od dekady. Dziś sytuacja się odwróciła – realne wynagrodzenia rosną, a nastroje konsumenckie są najlepsze od pięciu lat.

Mimo tego Polacy nie wrócili do nadmiernej konsumpcji. Zamiast wydawać, chętniej odkładają.

 

Kiedy poprawia się sytuacja gospodarcza, oszczędzanie staje się formą planowania, a nie obrony – tłumaczy Kierzkowska. – Znika panika, pojawia się motywacja: chcę mieć stabilność i wpływ na przyszłość.

 

Oszczędzanie jako sposób na dobre życie

Z badań wynika, że ponad połowa Polaków odkłada „na wszelki wypadek”, ale coraz więcej osób robi to w konkretnym celu. 48 proc. uważa, że warto przeznaczyć odłożone środki na podróże, a 46 proc. – na rozwój osobisty i edukację. To pokazuje, że oszczędzanie przestało być wyrzeczeniem, a stało się inwestycją w jakość życia.

 

Oszczędzanie to dziś nie rezygnacja z przyjemności, tylko sposób, by z życia korzystać mądrzej – podkreśla Kierzkowska. – Dla jednych to planowanie przyszłości, dla innych – wolność tu i teraz. W obu przypadkach chodzi o spokój, sens i satysfakcję z tego, że „mam wpływ”.

 

Zaskakujące podobieństwo: Pokolenie Z i Silver

 

W badaniach widać ciekawy trend: mimo różnicy wieku i doświadczeń, pokolenie Z (16-29 lat) i pokolenie Silver (50+) coraz częściej myślą o oszczędzaniu w podobny sposób. Najmłodsi odkładają, by żyć po swojemu – realizować pasje, podróżować, rozwijać się. Najstarsi – by mieć spokój, bezpieczeństwo i czas dla siebie. Łączy ich jedno: pieniądze mają służyć życiu, nie odwrotnie.

 

To zaskakujące, jak podobne są ich motywacje – zauważa Kierzkowska. – Zetki i Silverzy mówią tym samym językiem: chcę mieć wolność i spokój. Dla jednych to cel, dla drugich – nagroda. Ale w obu przypadkach to dowód sukcesu.

 

Jak oszczędzać i jak mądrze zarządzać domowym budżetem?  Odpowiedzi na te pytania i przydatne life hacki można znaleźć na na facebookowej grupie #WyzwanieOszczędzanie.

 

 

Badanie CAWI zrealizowane w sierpniu 2025 roku, na panelu badawczym Ariadna, N=2048, próba ogólnopolska, reprezentatywna, wiek 16+

 

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Przybylski
Rzecznik prasowy
Credit Agricole Bank Polska S.A.
71 377 83 55
+48 519 019 041
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.