Jak oszczędzają Polacy – wyniki badań
Oszczędzenia stało się codziennością. Polacy deklarują pogorszenie swojej sytuacji finansowej (45 proc.) i obawiają się o nią w przyszłości (70 proc.). Jednocześnie na co dzień stosują mikrostrategie oszczędnościowe – najczęściej szukają rabatów i promocji (78 proc.). To wyniki najnowszego badania banku Credit Agricole.
2022-10-31, 11:46

Blisko połowa (45 proc.) konsumentów w Polsce przyznaje*, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w porównaniu z zeszłym rokiem. Choć kryzys gospodarczy Polacy odczuli już po wybuchu pandemii i starali się uważniej niż dotąd gospodarować budżetem domowym, to w tej chwili bardziej racjonalne myślenie o finansach wynika w głównej mierze z poczucia zagrożenia inflacją oraz wzrostu cen produktów i usług na rynku. Zdecydowana większość (89 proc.) ankietowanych uważa, że za gorszą kondycję ich portfela odpowiada właśnie wysoka inflacja.

 

- Żyjemy w erze kryzysów. Pierwszym widocznym momentem załamania porządku świata była pandemia COVID-19, po chwilowym uspokojeniu sytuacji nastąpił wybuch wojny na Ukrainie, w końcu – odczuwalna niemal dla każdego Polaka – inflacja. Wszystko to powoduje, że Polacy widzą przyszłość finansową w ciemnych barwach. Nie wiemy, co będzie, ale w naturalny sposób tworzymy wizję przyszłości opierając się na niedawnych doświadczeniach, a te były niestety przeważnie negatywne – mówi Katarzyna Kierzkowska, menadżer ds. badań i analiz rynku w banku Credit Agricole.

 

Wśród badanych widoczne jest przekonanie, że w dzisiejszych czasach nie opłaca się oszczędzać, bo pieniądze szybko tracą na wartości. Jednak silniejsze jest przeświadczenie, że ze względu na niepewne czasu należy budować oszczędności i to jeszcze bardziej niż wcześniej. Dlatego coraz więcej Polaków podejmuje działania, które mają w jakiś sposób zabezpieczyć ich przyszłość finansową. Zwiększa się też świadomość na temat oszczędzania i potrzeba gromadzenia oszczędności. Polacy starają się lepiej planować domowe finanse (78 proc.), a ponad połowa badanych deklaruje, że odkłada jakąś kwotę pieniędzy regularnie (56 proc.) lub od czasu do czasu (64 proc.). U większości osób oszczędzanie wzbudza pozytywne konotacje – najczęściej kojarzy się z rozsądkiem (63 proc.) i zabezpieczeniem (60 proc.), choć bywa też utożsamiane z odmawianiem sobie czegoś (35 proc.).

 

Oszczędności Polacy najczęściej szukają podczas robienia zakupów, korzystając z rabatów i promocji (78 proc.). Większość osób stara się też odłożyć w czasie lub ograniczać wydatki – zarówno te codzienne, np. jedzenie, kosmetyki, chemia (61 proc.), jak i te większe: zakup sprzętu RTV/AGD (64 proc.) czy wyjazd turystyczny (62 proc.). Tegoroczne wakacje i urlopy także były okazją do zadbania o domowe finanse, na tańszą formę wypoczynku zdecydowało się  68 proc. ankietowanych. Można zauważyć również dużą tendencję do odkładania na później decyzji o wzięciu kredytu (52 proc.), co wynika ze wzrostu stóp procentowych spowodowanego wysoką inflacją.

 

- W obecnych czasach prawie wszyscy szukamy pomysłów na oszczędzanie. Zmuszają nas do tego rosnące ceny w sklepach, a także niepewna przyszłość i widmo kolejnych podwyżek . Wolimy jednak od razu zauważyć oszczędność podczas zakupów, niż odkładać regularnie pieniądze np. na koncie oszczędnościowym w banku. Trudno nam wdrożyć długofalowe strategie oszczędnościowe, gdyż wymaga to czasu, wysiłku i zmiany nawyków. Jednocześnie potrzebujemy działać bardziej oszczędnie w obecnej rzeczywistości, stąd popularność rabatów i promocji – wyjaśnia Katarzyna Kierzkowska, menadżer ds. badań i analiz rynku w Credit Agricole.

 

Eksperci od lat podkreślają, że Polakom brakuje wiedzy i edukacji finansowej. Być może dlatego 42 proc. wszystkich badanych deklaruje, że aktywnie poszukuje informacji, jak oszczędzać. Z roku na roku są one coraz bardziej dostępne – czy to na finansowych blogach w intrenecie czy nawet specjalnych kursach. O tym jak zacząć odkładać, jak uporządkować swoje finanse i mądrze nimi zarządzać na co dzień, można także przeczytać na wyzwanieoszczedanie.pl lub na bezpłatnej i otwartej dla każdego grupie #WyzwanieOszczędzanie na profilu FB. Gromadzi ona osoby szukające inspiracji, a także dzielące się swoim doświadczeniem, patentami na oszczędzanie pieniędzy i środowiska. Grupę prowadzi od 2020 roku Credit Agricole.

 

*Badanie CAWI zrealizowane w sierpniu 2022 roku, na panelu badawczym Ariadna, N=1043, próba ogólnopolska, reprezentatywna, wiek 18+.

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Przybylski
Rzecznik prasowy
Credit Agricole Bank Polska S.A.
71 377 83 55
+48 519 019 041
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.