Czy oszczędności Polaków mają płeć?
Bank Credit Agricole sprawdził, jak i na co oszczędzają kobiety i mężczyźni. Okazuje się, że obie płcie regularnie odkładają pieniądze, starają się kupować taniej. Różni je skłonność do zmartwień i podejmowanego ryzyka, a także cele oszczędnościowe.
2024-03-07, 12:57

Bank Credit Agricole od lat sprawdza podejście Polek i Polaków do oszczędzania. Badania pokazują, że stereotyp kobiety, która nie kontroluje swoich wydatków i gubi się w finansowym świecie, nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Kobiety są żywo zainteresowane finansami i martwią się o swoją sytuację finansową w przyszłości (obawy co do swojej sytuacji finansowej w przyszłości ma 67 proc. kobiet), dlatego proaktywnie szukają informacji o tym, jak warto oszczędzać – takie działania deklaruje 55 proc. kobiet i 54 proc. mężczyzn.

 

Wyraźne różnice można dostrzec w sferze podejmowania konkretnych działań, a  w szczególności  - skłonności do ryzyka. Mężczyźni chętniej interesują się kryptowalutami (38 proc.), podczas gdy to samo robi o 10 p.p. mniej kobiet (28 proc.). Jednocześnie więcej mężczyzn szuka opłacalnych sposobów na pomnażanie oszczędności w bankach (50 proc.). Tym tematem interesuje się nieco mniej kobiet, bo 44 proc.

 

 - Wydawałoby się, że postawy wobec oszczędzania kobiet i mężczyzn będą znacząco się różnić. Wyniki naszych badań pokazują, że nie do końca tak jest. Zarówno mężczyźni jak i kobiety w równym stopniu interesują się finansami i oszczędzaniem – mówi Katarzyna Kierzkowska, menadżer ds. Badań i Analiz Rynku.

 

55 proc. Polek deklaruje posiadanie oszczędności, a Polaków 61 proc. Kobietom odkładanie pieniędzy utrudniają zbyt niskie dochody (67 proc.), natomiast mężczyznom – wysokie koszty codziennego życia (45 proc.). Kobiety częściej inwestują w swój rozwój (9 proc.), podczas gdy robi to zaledwie 3 proc. mężczyzn. One także w nieco większym stopniu odkładają na wakacje (25 proc.), remont i wyposażenie domu (26 proc.), a oni chętniej oszczędzają na zakup sprzętu elektronicznego (9 proc.).

 

Zarówno Polki, jak i Polacy oszczędzają. Takie zachowanie deklaruje 72 proc. kobiet i 76 proc. mężczyzn. Obie płcie są również dość bierne, jeśli chodzi o podejście do pomnażania oszczędności lub do ograniczania strat związanych z inflacją. Tylko 15 proc. mężczyzn i 8 proc. kobiet przeniosło część lub całość oszczędności na bardziej opłacalny produkt bankowy w innym banku. Z kolei kobiety przodują w poszukiwaniu rabatów i promocji, żeby zaoszczędzić. Robi to 86 proc. z nich, ale ten odsetek jest także wysoki u mężczyzn, bo wynosi aż 81 proc.

 

- Pewne różnice w konkretnych działaniach związanych z pieniędzmi czy oszczędzaniem można tłumaczyć bardziej tradycyjnym podziałem ról, który nadal panuje w części gospodarstw domowych.  To tam kobiety częściej planują domowe zakupy, więc być może dlatego częściej szukają promocji. Wciąż również istnieje pewna dysproporcja w zarobkach kobiet i mężczyzn, stąd też prawdopodobnie bardziej „odważne” ruchy mężczyzn, jeśli chodzi o działanie na oszczędnościach – wyjaśnia Katarzyna Kierzkowska.

 

*Badanie CAWI zrealizowane w sierpniu i wrześniu 2023 roku, na panelu badawczym Ariadna, N=1619, próba ogólnopolska, reprezentatywna, wiek 16+.

 

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Przybylski
Rzecznik prasowy
Credit Agricole Bank Polska S.A.
71 377 83 55
+48 519 019 041
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.